Saturday, September 6, 2008

Antara Manusia, Malaikat Dan Binatang

Malaikat diciptakan dengan akal tanpa diberi hawa nafsu, sedangkan binatang dianugerahi hawa nafsu tanpa dianugerahi akal. Adapun manusia, ia dianugerahi kedua-duanya (akal dan hawa nafsu).

Jika akalnya berkuasa dan sedar tentang tujuan penciptaannya, maka di sisi Allah ia lebih mulia daripada malaikat. kerana malaikat tidak memiliki hawa nafsu sehingga tidak makan, minum ataupun menikah.

Manusia dapat mencapai tingkat ketaatan hanya melalui mujahadah (bersungguh-sungguh) dan usaha menundukkan hawa nafsunya, sedangkan malaikat diberi tabiat hanya untuk taat kepada Allah SWT sebagaimana disebutkan dalam Al-Quran yang ertinya:
"Mereka tidak menderhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya." (Al-Tahrim, 66:6)
Manusia yang soleh lebih baik disisi Allah SWT daripada malaikat. Jika manusia mencapai tingkat ketaatan yang tinggi dan tidak melakukan kemaksiatan, maka ia mirip malaikat. Darjat itu dapat dicapai hanya dengan melalui kesabaran dan perjuangan, kerana manusia berbeza dengan malaikat.

Sebaliknya, apabila seseorang dikuasai oleh hawa nafsunya, dan mengikuti perilaku binatang, maka ia lebih hina daripada binatang itu sendiri di sisi Allah SWT. Allah berfirman yang ertinya:
"Mereka itu sebagai binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai." (Al-A'raf, 7:179)

..petikan dari buku Jangan Lalai..

Wallahua'lam...

No comments: