Saturday, September 27, 2008

Tips Untuk First Date Dengan Selamat

Anda baru mengenali dia. Pada tanggapan pertama, anda berasakan dia seorang yg baik dan anda mula menyukainya. Namun, anda masih belum mengenali hati budinya. Tiba-tiba suatu hari dia mengajak anda keluar. Hati anda melonjak gembira tetapi awas..anda mesti berhati-hati semasa berdating, terutamanya ketika keluar kali pertama dgn seseorang lelaki yang baru anda kenali. Sejak kebelakangan ini terlalu banyak kes 'rape' yg berlaku terhadap wanita semasa bertemujanji. Oleh itu, gunakan 'common sense' utk menjauhi diri anda dari perkara2 yg buruk. Anda boleh mengikuti tips-tips berikut.

1. Sebaik-baiknya sebelum anda memutuskan utk menjalin hubungan dgn seorang lelaki, pastikan anda mengambil tahu serba sedikit tentang latarbelakangnya. Adakah dia sudah berkahwin? Adakah dia ada rekod jenayah atau keganasan terhadap wanita? Pernahkah dia dimasukkan ke Pusat Serenti? Adakah sebelum ini dia bersifat kasanova dan pernah mempermainkan wanita?? Anda boleh bertanya kepada orang-orang yg hampir pada dirinya.

2. Bertemu di tempat awam. Jika boleh, bawa sahabat anda bersama utk menemani anda. Anda boleh keluar 'double date' dengan sahabat anda atau keluar secara beramai-ramai di tempat awam. Ini lebih menjamin keselamatan anda ketika keluar utk kali pertama dengan teman baru.

3. Sebaik-baik pertemuan kali pertama dilakukan pada waktu siang dan bukannya malam. Persekitaran yg terang lebih selamat seperti keluar untuk makan tengahari.

4. Lebih selamat jika anda berpakaian sopan dan tidak seksi. Berpakaian seksi seolah-olah memberi isyarat anda boleh diperlakukan apa saja! Tidak salah memakai pakaian yang cantik tetapi biarlah pakaian tersebut masih mengekalkan keayuan gadis Timur.

5. Jangan sesekali menerima pelawaannya utk pergi ke tempat yg terkenal dengan minuman keras seperti pub atau kelab malam. Tempat-tempat sebegini amat mudah utk anda diperdaya dengan cara memabukkan anda atau memasukkan pil khayal ke dalam minuman anda. Dadah seperti syabu/ ais/ pink lady amat mudah diperolehi di tempat sebegini.

6. Jangan anggap seseorang itu nampak alim dia tidak akan melakukan sesuatu yg buruk kepada anda. Nafsu tidak mengenal sesiapa! Ada sesetengah lelaki suka berlagak baik utk memperdaya wanita.

7. Aturkan pertemuan utk berjumpa dia di suatu tempat. Jangan meminta dia datang ke rumah anda. Ini mengelakkan dia dari mengetahui lokasi rumah anda.

8. Jika anda ada kenderaan sendiri, gunakan kenderaan anda utk pergi dan balik. Dan pastikan minyak penuh supaya tiada alasan bagi anda utk menumpang kereta orang.

9. Jauhi pertemuan di tempat-tempat yg gelap atau sunyi seperti di taman bunga atau tepi pantai yg lengang. Tempat-tempat sebegini hanya menggalakkan perbuatan maksiat. (Tips ni semua org tau tapi buat-buat lupa)

10. Ikut gerak hati atau naluri anda. Jika anda berasakan ada sesuatu yg tidak kena, mungkin benar ada yg tidak kena dan anda wajar berhati-hati atau segera pulang.

11. Sentiasa pastikan ada kawan atau ahli keluarga yg mengetahui ke mana anda pergi dan dengan siapa anda keluar. Jika boleh, minta kawan atau ahli keluarga menelefon anda pada waktu yg ditetapkan bagi memastikan anda selamat.

12. Sentiasa bawa wang lebih supaya anda boleh menaiki teksi jika sesuatu berlaku.

13. Sentiasa berhati-hati dengan maklumat peribadi anda seperti alamat rumah dan sebagainya. Amat menakutkan jika segala gerak-geri anda diintip sekiranya perhubungan yg anda impikan tidak menjadi.

14. Catatkan plat kenderaan si dia sebagai rujukan keselamatan.

15. Jangan tinggal telefon bimbit di rumah atau mematikan telefon bimbit ketika bersama si dia. Anda boleh berpakat dengan kawan utk menggunakan isyarat kecemasan tertentu menggunakan telefon bimbit sekiranya terdesak. Contohnya menghantar dering 3 kali pada kawan anda sebagai isyarat utk menelefon polis!

16. Bayar asing-asing. Dengan membayar bahagian anda, sudah tentu anda tidak berasa terhutang budi dengannya atau terikat apa-apa dengannya hanya kerana dia telah membayar segala perbelanjaan untuk anda.

17. Sentiasa berhati-hati dengan minuman anda. Sekiranya anda ke tandas dan mendapati minuman anda berubah warna atau rasa, jangan minum! Jika boleh, habiskan minuman anda sebelum ke mana-mana kerana 'serbuk perangsang' yg sering digunakan lelaki utk memperdaya wanita tidak boleh dikesan dalam minuman.

18. Jangan sesekali menerima pelawaan lelaki utk masuk ke rumahnya walau sekadar berbual-bual sambil minum teh, apatah lagi rumah bujang. Kecuali di dalam rumahnya ada ahli keluarga dan anda sudah kenal lama dengannya dan mengenali keluarganya.

19. Bawa senjata pelindung wanita seperti 'pepper spray'di dalam beg tangan anda bagi tujuan perlindungan. Jangan teragak-agak utk menggunakannya sekiranya dia berniat jahat terhadap anda.

20. Sekiranya lelaki tersebut sudah pandai mencari peluang untuk bersentuhan dengan anda pada pertemuan kali pertama, bayangkan pada pertemuan2 seterusnya?? Nampak sangat lelaki tersebut hanya mahu mengambil kesempatan ke atas diri anda dan langsung tidak menghormati wanita! Apa lagi..angkat kakilah!!

21. Pada pertemuan pertama itu, mungkin anda mendapat tahu sesuatu yg anda tidak suka pada lelaki tersebut seperti dia bercerita pernah menagih dadah. Hati anda berasa benci sangat-sangat tetapi jangan luah perasaan benci tersebut. Sekuat mana pun anda membencinya,jangan sesekali menghina atau memaki hamun lelaki tersebut apatah lagi hinaan anda melibatkan keluarganya. Egonya akan tercalar dan kemungkinan dia bertindak agresif dan bersikap luar kawalan terhadap anda sangat tinggi.

22. Jika lelaki tersebut sudah mula bertindak agresif terhadap diri anda dan anda tahu anda tidak berupaya melawannya, jangan terus memaki hamun dia kerana tindakan anda itu hanya akan mengundang lebih banyak bencana. Sekiranya anda dapati ada orang berada di persekitaran anda, anda boleh menjerit meminta tolong. Tetapi jika hanya anda berdua saja..cara terbaik ialah jangan melawan dan gunakan pendekatan psikologi. Lelaki sebegini kebanyakannya adalah lelaki sakit jiwa. Jadi, pura-puralah anda pun menyukai dia dan pujuklah dia dengan lemah lembut menggunakan segala pesona kewanitaan anda dengan memberi alasan terbaik seperti, "Can we wait until tomorrow..coz i'm not ready tonite? (pura-pura manja)..." Lelaki mudah cair pada pujukan wanita dan jika anda dapat mengawal rasa cemas dan teruskan lakonan manja anda, pasti dia akam mula percaya pada anda dan menurut kata anda. Bila anda berjaya pulang dengan selamat, cepat-cepat laporkan pada polis dan putuskan saja hubungan anda dengan si dia!


#Memang naluri seorang wanita ingin disayangi dan menyayangi. Hidup tanpa teman, jiwa akan terasa kosong dan kesunyian. Tetapi ingatlah, bila bercinta, berpada-padalah kerana kita masih ada batas agama yg perlu dijaga. Itulah yang membezakan kita dari orang lain dan menjadikan diri kita lebih istimewa dan berharga. Jagalah maruah diri sentiasa kerana ia adalah sesuatu yang kita hanya akan tahu betapa tinggi nilainya bila ia hilang sekelip mata.
__________________

No comments: